Nasze dokumenty

Statut Fundacji

Polityka prywatności

ul. Storczykowa 4
87-134 Stary Toruń

NIP 8792711145
KRS 0000776838
REGON 382841284

 

Fundacja Budząca się Szkoła

Media Społecznościowe

 

 

                          Aby przystąpić do inicjatywy Budzących się Przedszkoli należy spełnić następujące warunki:

 


1. Przeprowadzenie autorefleksji: Rozpocznijcie od szczerej rozmowy w gronie nauczycieli, dyrektora, rodziców i uczniów na temat obecnych problemów i wyzwań w szkole. Wypełnienie ankiety autorefleksji opracowanej przez Fundację Budząca się Szkoła może być pomocne w tym procesie. 


2. Zaangażowanie społeczności szkolnej: inicjatywa może pochodzić od nauczycieli, dyrektora lub rodziców. Ważne jest, aby stopniowo angażować całą społeczność szkolną, choć na początku nie wszyscy muszą być przekonani do zmian. 


3. Wsparcie dyrektora szkoły: Chociaż inicjatywa może wyjść od różnych osób, wsparcie i zaangażowanie dyrektora jest kluczowe dla skutecznego wprowadzenia zmian. 


4. Nawiązanie prawdziwego dialogu: Stworzenie atmosfery otwartości i gotowości do przyjmowania uwag, również tych krytycznych, jest niezbędne. Prawdziwy dialog między wszystkimi członkami społeczności szkolnej sprzyja efektywnym zmianom. 


5. Opracowanie celów i wizji zmian: Wypracujcie konkretne cele, które chcecie osiągnąć, oraz kierunek, w jakim ma podążać szkoła. 


6. Przygotowanie materiałów aplikacyjnych: Prześlijcie do Fundacji Budząca się Szkoła wypracowane cele w formie punktów oraz krótki film (może być nagrany telefonem), w którym opowiecie o kierunku zmian i powodach, dla których chcecie dołączyć do
inicjatywy. Na adres: budzacesieprzedszkola@gmail.com

W razie pytań jesteśmy dla Was.

 


 
                                                                                     Jasne kryteria i etapy przystąpienia


 
Etapy Waszej  transformacji :

 

 

Etap 1: Diagnoza i autorefleksja – np. określenie wskaźników wejściowych (co już działa, co wymaga zmiany).

 

Etap 2: Wysłanie do Fundacji zgłoszenia i arkusza autorefleksji oraz materiału filmowego o swojej placówce z planem wdrożeniowym – przedszkole opracowuje strategię zmian na najbliższy rok. Na tej podstawie Wasze przedszkole znajdzie się na mapie Budzącego się Przedszkola (przedszkola kandydujące będą oznaczone kolorem różowym).


Etap 3: Wdrożenie i dokumentacja – przedszkole dzieli się postępami na stronie FB Budzącego Się Przedszkola.


Etap 4: Pełnoprawne członkostwo – po przejściu weryfikacji (wysłanie filmu ze zmianami jakie zaszły w waszej placówce na adres budzacesieprzedszkola@gmail.com lub zorganizowanie spotkania inspirującego dla zainteresowanych placówek podczas którego podzielicie się swoją drogą do zmiany. Po akceptacji zespołu koordynującego, przedszkole oficjalnie staje się Budzącym Przedszkolem (oznaczenie placówki zielonym kolorem na mapie BSP.

 

Do pobrania:

Arkusz autorefleksji

Zgłoszenie


                                                                               Budzące Się Przedszkole -jakie powinno być?


Sprawdź, czy spełniacie niektóre z tych wymagań .


 
Podmiotowe podejście do dziecka
- Każde dziecko jest traktowane z szacunkiem jako pełnoprawny uczestnik życia przedszkola.
- Tworzymy przestrzeń do samodzielnego odkrywania, eksperymentowania i wyrażania siebie.
 
Edukacja oparta na relacjach i współpracy
- Budujemy autentyczne, pełne zaufania relacje oparte na empatii i wzajemnym szacunku.
- Dzieci są równo godne dorosłym – ich głos, potrzeby i emocje są brane pod uwagę.
 
Dzieci jako współtwórcy procesu edukacyjnego
- Nie pracujemy na gotowych pakietach edukacyjnych – inspirujemy się zainteresowaniami i potrzebami dzieci.
- Proces uczenia się wynika z naturalnej ciekawości dziecka i odbywa się poprzez zabawę, doświadczenie, eksperymentowanie i dialog.
 
Naturalny rytm dnia i przestrzeń na autonomię
- Dzieci mają wpływ na swoją codzienność – mogą podejmować decyzje i uczyć się odpowiedzialności.
- Zapewniamy czas na swobodną zabawę, odpoczynek i ruch na świeżym powietrzu.
 
Posiłki bez stresu i presji

- Posiłki są momentem wspólnoty, a nie obowiązkiem – dziecko decyduje, ile i czy chce zjeść.
- Tworzymy atmosferę spokoju i szacunku dla indywidualnych potrzeb żywieniowych.
 
Rozwój nauczycieli i otwartość na zmiany
- Nauczyciele są refleksyjni, otwarci na rozwój i poszukują nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

- Wspólnie doskonalimy praktykę, czerpiąc inspiracje z nowoczesnej pedagogiki i
badań nad rozwojem dziecka.
 
 Przedszkole jako wspólnota
- Działamy we współpracy z całą społecznością – dziećmi, rodzicami i nauczycielami.
- Tworzymy atmosferę wzajemnego wsparcia i otwartości na dialog.

 

 


                                                                         Jakie powinno być przedszkole Twojego dziecka?


 
Wybór przedszkola to kluczowy moment w edukacyjnej drodze dziecka. Warto zwrócić uwagę czy placówka:
 

respektuje podmiotowość dziecka
- Czy dzieci są traktowane z szacunkiem jako równoprawni uczestnicy życia przedszkolnego?
- Czy ich głos i potrzeby są realnie uwzględniane?
 
buduje relacje oparte na szacunku i empatii
- Czy nauczyciele tworzą atmosferę bezpieczeństwa, dialogu i wzajemnego zrozumienia?
 
opiera proces edukacyjny na aktywnym doświadczaniu bez zbędnych pakietów edukacyjnych
- Czy dzieci uczą się poprzez eksplorację, zabawę i współdziałanie, zamiast realizować gotowe schematy edukacyjne?
 
wspiera autonomię i sprawczość dzieci
- Czy dzieci mogą podejmować decyzje dotyczące swojej aktywności? Czy mają realny wpływ na organizację dnia?
 

 uwzględnia naturalne potrzeby rozwojowe
- Czy harmonogram dnia uwzględnia indywidualne tempo dziecka, równowagę między aktywnością a odpoczynkiem oraz swobodną zabawą?
 
szanuje potrzeby żywieniowe dzieci
- Czy posiłki odbywają się w atmosferze spokoju, bez presji i przymusu jedzenia?
 
tworzy środowisko sprzyjające współpracy i rozwojowi kadry
- Czy nauczyciele regularnie podnoszą swoje kompetencje? Czy przedszkole angażuje rodziców i działa jako wspólnota?
 

 

 

                                                                                      O co warto zapytać w przedszkolu?


 
Jakie wartości pedagogiczne przyświecają pracy placówki?

W jaki sposób dzieci uczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących ich codzienności?

Jak nauczyciele wspierają rozwój emocjonalny i społeczny dzieci?

Czy program edukacyjny opiera się na gotowych pakietach, czy wynika z zainteresowań dzieci?

Jak wygląda organizacja posiłków – czy dziecko ma wybór i decyduje o ilości jedzenia ?

W jaki sposób przedszkole współpracuje z rodzicami?
 


Świadomy wybór przedszkola to inwestycja w przyszłość dziecka – warto wybrać miejsce, w którym będzie rozwijać                                                                               się w atmosferze szacunku, bezpieczeństwa i radości.