Nasze dokumenty

Statut Fundacji

Polityka prywatności

ul. Storczykowa 4
87-134 Stary Toruń

NIP 8792711145
KRS 0000776838
REGON 382841284

 

Fundacja Budząca się Szkoła

Media Społecznościowe

OPŁATA

ZAPISY

PRELEGENCI

PROGRAM

Warsztaty metodyczne dla nauczycieli

Kompetencje relacyjne w zawodzie nauczyciela

Sobota, 22 listopada 2025

Zespół Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu

ul, Szosa Chełmińska 224/226,
87-100 Toruń


       

 WSPÓŁORGANIZATORZY

 

 

 


 

BILETY

             

Cena biletu do 19 września Cena biletu od 19 września do 7 listopada Cena biletu po 7 listopada
399 zł* 449 zł* 499 zł*

 

*W cenie biletu napoje oraz lunch.

 


 

PROWADZĄCA

Warsztaty metodyczne dla nauczycieli

Kompetencje relacyjne w zawodzie nauczyciela

ZGŁOSZENIA

 

Zgłoszenia indywidualne

1. Wypełnij formularz zgłoszeń dla osób indywidualnych (1 osoba = 1 zgłoszenie).

2. Jeżeli płacisz od razu, dokonaj wpłaty na podany niżej numer konta. W tytule przelewu wpisz „Warsztaty Toruń" oraz imię i nazwisko uczestnika.

Fundacja Budząca się Szkoła
ul. Storczykowa 4
87-134 Stary Toruń
mBank: 59 1140 2004 0000 3702 7868 6651

Pobierz potwierdzenie przelewu i dołącz do swojego zgłoszenia.

3. Jeśli reprezentujesz placówkę publiczną i/lub płacisz za udział w warsztatach ze środków publicznych, pobierz oświadczenie o środkach publicznych i dołącz podpisany skan oświadczenia do swojego zgłoszenia. 

4. Prześlij zgłoszenie klikając przycisk „Wyślij" w formularzu.

5. Poczekaj na maila od nas. Prześlemy Ci potwierdzenie otrzymania zgłoszenia wraz z fakturą potwierdzającą dokonanie wpłaty, lub fakturę z odroczonym terminem płatności. Jeśli nie otrzymasz faktury w ciągu 7 dni od zgłoszenia, koniecznie skontaktuj się z nami.

 

Zgłoszenia grupowe

1. Wypełnij formularz zgłoszeń dla grup i rad pedagogicznych (zgłoś jednym formularzem większą liczbę osób na jedną fakturę).

2. Jeśli reprezentujesz placówkę publiczną i/lub płacisz za udział w konferencji ze środków publicznych, pobierz oświadczenie o środkach publicznych i dołącz podpisany skan oświadczenia do swojego zgłoszenia. 

3. Prześlij zgłoszenie klikając przycisk „Wyślij" w formularzu.

4. Poczekaj na maila od nas. Niezwłocznie prześlemy Ci fakturę potwierdzającą dokonanie wpłaty, lub fakturę z odroczonym terminem płatności. Jeśli nie otrzymasz faktury w ciągu 7 dni od zgłoszenia, koniecznie skontaktuj się z nami.


Zapoznaj się z Regulaminem uczestnictwa w warsztatach.

Dobre, wspierające relacje są fundamentem efektywnej nauki!

 

- Dlaczego znów się nie nauczyłeś? Nauczycielka stoi przy stoliku Kuby i zniecierpliwionym głosem kolejny raz zadaje to samo pytanie. Chłopak siedzi ze spuszczoną głową i wzrokiem utkwionym w okładce podręcznika.

- Rozumiesz, co do ciebie mówię? Chcę wiedzieć, co się z tobą dzieje.  

W tym momencie Kuba wstaje i szybkim krokiem idzie w kierunku drzwi. Wychodzi z klasy, trzaskając nimi tak mocno, że na podłogę sypie się tynk. Dwadzieścia cztery pary oczu wpatrują się w nauczycielkę, która przez dłuższą chwilę stoi bez ruchu, na jej twarzy maluje się bezradność. W głowie ma mętlik myśli. Zastanawia się, jak powinna w tym momencie zareagować, ale każdy pomysł wydaje się jej zły. Więc przez dłuższą chwilę, która wydaje się być nieskończenie długa, stoi bez ruchu i zastanawia się, jak powinna zareagować. Rozgląda się po klasie i widzi utkwione w nią dwadzieścia parę par oczu. We wszystkich widzi pytanie: I co teraz zrobisz?

Ze zdumieniem stwierdza, że w klasie jest zupełnie cicho. Parę lat temu skończyła studia i ma pełne przygotowanie do pracy w szkole, ale żadne zajęcia nie przygotowały jej na takie sytuacje. Owszem uczyła się, jak pisać scenariusze lekcji i co do minuty rozpisywać działania nauczyciela i uczniów. Wiele czasu zajęło jej formułowanie celów operacyjnych, ale to wszystko w niczym jej nie pomaga, bo Katarzyna pracuje nie z papierami, ale z ludźmi. I mimo piątek na dyplomie nie wie, jak reagować w takich sytuacjach, jak ta z którą teraz musi się zmierzyć. A przecież podobne problemy zdarzają się niemal każdego dnia. W takich momentach w jej głowie coraz częściej pojawia się myśl, że już nie da rady, że wybrała najtrudniejszy zawód świata, że może lepiej wszystko to zostawić i poszukać spokojniejszego miejsca pracy.

Wielu nauczycieli przeżywa podobne problemy, wielu ma poczucie bezradności. W przypadku trudnych zachowań uczniów wpisują uwagi i odejmują punkty, co obniża ocenę zachowania, ale poprawy nie przynosi. Bo przecież żadna uwaga nie sprawi, że dzieciom przybędzie kompetencji, że będą umiały regulować emocje, że dzięki temu lepiej poradzą sobie z frustracją, złością czy przeciążeniem systemu nerwowego. Na klasówkach wpisują do dziennika jedynki zarówno tym uczniom, którzy się nie uczą, jak również tym, którzy ciężko pracują, ale z powodu specyficznych trudności w uczeniu się nie radzą sobie z wymaganiami. A te dla wszystkich uczniów są takie same. Zosia, uczennica klasy 2, znów dostała jedynkę, bo wciąż nie umie czytać. Ale jej nauczycielka wie, że Zosia w domu ciężko z mamą pracuje. Ale tak to często wygląda, gdy dziecko ma ciężką postać dysleksji. Bartek za to dostaje szóstkę za szóstką. I tak od początku pierwszej klasy, bo nauczył się czytać, gdy miał 5 lat. Wielu nauczycieli intuicyjnie czuje, że to nie powinno tak wyglądać, widzą, jak taki system wpływa na dzieci, ich motywację do nauki i wiarę w sens ich pracy. Ale trzymają się znanych rozwiązań, bo nie mają innych narzędzi, więc brną w znane nieskuteczne i niewspierające dzieci schematy.

Problem braku motywacji i chęci do pracy pojawia się w niemal każdej rozmowie, jaką prowadzę z nauczycielami. – Co ja mogę zrobić, jak im się nie chce uczyć? – pytają. Wielu sięga po znaną od dawna metodę, czyli jeszcze więcej sprawdzianów. Ale czy to działa? Większa presja, to jeszcze większa frustracja i jeszcze większe zniechęcenie, czyli błędne koło. Ale to nie koniec negatywów. Klasówki i testy zabierają dużo czasu, więc na naukę w szkole jest go coraz mniej. A presja czasu to nerwy i jeszcze większy stres. A ten stres uderza i w uczniów i w nauczycieli.

Dla wielu osób frustrujące są również spotkania z rodzicami. Jak rozmawiać z mamą Antka, która twierdzi, że jej syna nauczycielka traktuje gorzej niż inne dzieci i za wszystko wpisuje mu uwagi? Jak rozmawiać z rodzicami, po których od pierwszej sekundy widać, jak silne emocje nimi targają. Co wtedy mówić, żeby rozmowa nie zamieniła się w wymianę wzajemnych oskarżeń, jak się zachować, żeby rozładować sytuację i znaleźć satysfakcjonujące obie strony rozwiązanie? Pani Katarzyny, nauczycielki Kuby, nikt tego nie uczył, a bardzo chciałaby wiedzieć, jak powinna się zachować, gdy uczniowie nie panują nad swoimi emocjami. Ma już dość nerwów i marzy o tym, żeby jej praca była spokojniejsza, żeby uczniowie skupili się na lekcji na tym, co zaplanowała. Ale jak to zrobić bez złości i straszenia karami?

W ostatnim czasie szkoła stała się wyczerpującym miejscem. Z systemowych szkół uciekają i nauczyciele i uczniowie. Jak to zmienić? Czy wizja zadowolonych uczniów i nauczycieli, pracujących wspólnie w przyjaznej atmosferze to tylko chwyt reklamowy stosowany na ulotkach zachęcających do wyboru szkoły? Czy szkoła nie może być przyjaznym miejscem, do którego chce się iść? Oczywiście, że może! Sprawić to mogą tylko świadomi problemu nauczyciele. Bo zmiana systemu edukacji może nastąpić tylko oddolnie J

Jeśli Ty, droga Nauczycielko, drogi Nauczycielu również czujesz, że chciałbyś pracować w bardziej przyjaznym środowisku, to weź sprawy w swoje ręce i przyjedź do Torunia na warsztaty poświęcone kompetencjom relacyjnym.

 

Serdecznie zapraszam,

Marzena Żylińska

 

               Strona wydarzenia na FB

 


 

dr Marzena Żylińska  zajmuje się metodyką, prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, jest autorką artykułów i książek dla nauczycieli (m.in. NeurodydaktykaNurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się (red.)), a także dla dzieci (m.in. A co za to dostanę?, Szkoła na marę szyta). Przez wiele lat kształciła przyszłych nauczycieli i prowadziła seminaria metodyczne. Zajmuje się również tworzeniem materiałów dydaktycznych, umożliwiających uczniom rozwijanie kreatywności, autonomii i krytycznego myślenia. Założyła i prowadzi Fundację Budząca Się Szkoła, której celem jest inicjowanie oddolnych zmian systemu edukacji. Prowadzi też firmę szkoleniową Edukatorium i wydawnictwo, wydające książki związana z edukacją. Marzy o szkołach, do których uczniowie i nauczyciele będą chodzić z radością. Wierzy, że wszystko jest możliwe o tyle, o ile sami uwierzymy, że mamy wpływ na to, jak wygląda świat wokół nas. Jeśli chcemy, żeby był lepszy, musimy stworzyć nowy model szkoły, który będzie lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów i zostanie oparty nie na przekonaniach, ale na aktualnej wiedzy naukowej.  

PROGRAM

Sobota, 22 listopada 2025

 

10:00 –12:00  – Marzena Żylińska - wykład „Kompetencje relacyjne w zawodzie nauczyciela"

12:00 – 12:20 – przerwa na kawę i herbatę

12:20 – 14:00 – Marzena Żylińska - warsztaty cz. 1.

  • Jak rozmawiać z uczniem, który się stara, ale kolejny sprawdzian napisał na jedynkę. Co może powiedzieć nauczyciel, który chce podtrzymać motywację do nauki, a jednocześnie nie chce wysyłać nieprawdziwych komunikatów. Jak oceniać takie prace. Co można zrobić, żeby tacy uczniowie nie tracili wiary w sens swojej pracy.
  • Metoda zielonego długopisu. Na czym polega, jak ją stosować i dlaczego jest skuteczniejsza niż tradycyjny sposób oceniania.

  • Co zrobić, żeby ocenianie nie było źródłem konfliktów, żeby nie było dla uczniów stresujące, ale żeby wspierało proces uczenia się.

 

14:00 – 14:30 – przerwa na lunch

14:30 – 17:00 – Marzena Żylińska - warsztaty cz. 2.

  • Jak tworzyć atmosferę, wspierającą efektywną naukę.
  • Jak pomagać uczniom przejawiającym trudne zachowania. Jak uczyć dzieci regulowania emocji.
  • Jak tworzyć z klasy wspólnotę.
  • Jak tworzyć z klasy wspólnotę
  • Jak przeciwdziałać przemocy rówieśniczej.
  • Jak wykorzystać w pracy z uczniami ankiety.
  • Jak rozmawiać z rodzicami, żeby łagodzić emocje i kierować rozmowę na konstruktywne rozwiązania.

 

                Pobierz program warsztatów