ul. Storczykowa 4
87-134 Stary Toruń
NIP 8792711145
KRS 0000776838
REGON 382841284
Fundacja Budząca się Szkoła
Media Społecznościowe
PROGRAM
Metodyczna konferencja Budzącej Się Szkoły dla nauczycieli, dyrektorów szkół,
rodziców i studentów
Ocenianie wspierające rozwój. Od pracy na deficytach
do pracy na zasobach
„Tam, gdzie liczą się głównie wyniki, traci się z oczu człowieka.”
Budząca się Szkoła
Wszyscy wychowaliśmy się w kulturze błędu, w której uwaga uczniów kierowana jest na to, co robią źle i czego (być może jeszcze) nie umieją. Wielu z nas uważa, że to jedyne możliwe rozwiązanie, dla którego nie ma alternatywy. Jednak psychologowie twierdzą, że rozwój lepiej oprzeć na zasobach, niż na deficytach. Jak wykorzystać tę wiedzę w szkole, jak przejść od kultury błędu do kultury wpierania rozwoju? Jak zmienić szkolne zwyczaje, by nauka była bardziej efektywna i przyjazna? Co zrobić, by każde dziecko (każdy uczeń), niezależnie od tego, czy rozwija się szybciej, czy wolniej, dostało w szkole wsparcie, jakiego potrzebuje, by rozwinąć swój potencjał? Jeśli wszystkie dzieci wysyłamy do szkoły, to nie może być ona miejscem, które kogokolwiek przekreśla.
Celem konferencji jest pokazanie, co można zrobić, by nasze szkoły stały się przyjaznymi miejscami, w których uczniowie mogą się efektywnie uczyć? Co zrobić, by zmienić proporcje między czasem przeznaczonym na naukę i na pomiar dydaktyczny. Powinniśmy pamiętać, że każdy sprawdzian to przerwa w procesie uczenia się.
Jak zmienić szkoły, by wszyscy uczniowie, a nie tylko ci najlepsi i najszybsi, mogli czerpać radość ze swojego rozwoju i z czynionych postępów?
Na konferencję zapraszamy nauczycieli, dyrektorów szkół, studentów kierunków pedagogicznych i rodziców, którzy chcą się dowiedzieć, jak zmieniać szkoły, by stały się przyjaznymi miejscami, w których uczniowie mogą się efektywnie uczyć.
Cele konferencji:
Zwrócenie uwagi na to, że celem szkoły nie są oceny i wyniki, ale wspieranie indywidualnego rozwoju każdego ucznia. Nie chodzi o to, by wszyscy zdobyli ten sam szczyt, ale żeby każde dziecko i każdy młody człowiek mógł zdobyć swój własny, by pracując na miarę swoich możliwości nie słyszał, że to za mało, by nie nabrał w szkole przeświadczenia, że coś z nim nie tak, tylko dlatego, że ktoś jest od niego szybszy lub lepszy. Jednym z głównych celów szkoły powinno być wspieranie uczniów w odkrywaniu ich silnych stron.
W czasie konferencji chcemy:
Metodyczna konferencja Budzącej Się Szkoły dla nauczycieli, dyrektorów szkół, rodziców i studentów
Ocenianie wspierające rozwój. Od pracy na deficytach
do pracy na zasobach
10 grudnia 2022, godz. 9:00 - 17:35
Online, platforma Evenea
ORGANIZATORZY
PRELEGENCI
Katarzyna Pelc - nauczycielka języka angielskiego z ponad 20 letnim stażem, obecnie pracuje w III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida w Kielcach, liderka Budzącej się Szkoły w swoim środowisku pracy. W czasie lekcji stosuje zdobycze neurodydaktyki, zgodnie z którymi to uczeń jest aktywnym twórcą znaczeń, a nauczyciel projektuje sytuacje edukacyjne, które to umożliwiają. Ocenia bezcyfrowo, tym samym podkreślając siłę informacji zwrotnej, zarówno w trakcie samego procesu uczenia się, jak i w budowaniu wspierających relacji między uczniem a nauczycielem. Uważa, że w procesie uczenia się bardzo ważne jest kształtowanie kompetencji, w tym przekrojowych, które wraz ze zdobytą wiedzą są odpowiedzią na funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Ewa Piątek - ukończyła pedagogikę na Uniwersytecie Wrocławskim. Menadżer oświaty, studiowała także socjologię i psychologię społeczną. Od 1991 roku działa na rzecz oświaty niepublicznej. Związana z placówkami Fundacji "CLEVER" w Wałbrzychu: współtworzyła szkołę podstawową, przedszkole, ośrodek doradczo - szkoleniowy. Wieloletni członek zarządu Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej. Chętnie dzieli się doświadczeniem i praktycznymi rozwiązaniami jak skutecznie wdrażać idee Budzącej się Szkoły.
dr Gabriela Olszowska – nauczycielka języka polskiego, autorka książki na temat przepisów dotyczących oceniania, współtwórczyni Statutu Nieumarłego;
Łukasz Korzeniowski – Prezes Stowarzyszenia Umarłych Statutów. Prawami ucznia zajmuje się od 2018 r. Oprócz statutów, lubi czytać też Szymborską czy Barańczaka, inspiruje się Gombrowiczem i Rimbaudem. Jeździ na rowerze, gra w badmintona i tenisa. Kiedyś marzył, by zostać archeologiem i odkrywać grobowce faraonów, najpewniej jednak zostanie niestety prawnikiem.
Marcin Michalik – nauczyciel dyplomowany języka polskiego. Absolwent Uniwersytetu Rzeszowskiego, terapeuta pedagogiczny, logopeda, trener szybkiego czytania. Pracuje w Zespole Szkół w Podleszanach na Podkarpaciu. Wielki miłośnik kreatywności i wszelkich zmian w edukacji. Zafascynowany ocenianiem kształtującym, myśleniem wizualnym, neurodydaktyką i nowoczesnymi technologiami. Najbardziej ceni sobie zdobywanie wiedzy od innych i dzielenie się nią. Prowadzi webinary na temat: ,,Odwrócona lekcja w praktyce”, ,,Matematycznie na języku polskim”, ,,Filary Planu Daltońskiego na lekcji”, szkolenia z wykorzystania różnorodnych aplikacji, metod aktywizujących. Pisze scenariusze lekcji w Wakelecie. Autor kursu online: ,,Jak pomóc uczniowi wejść w czwartą klasę”. Czyta, pisze, dużo słucha i uwielbia jeździć na rowerze.
ks. dr dyr. Michał Kiersnowski – pallotyn, dyrektor Collegium Leonium w Sierpcu - liceum bez ocen, doktorat w dziedzinie nauk pedagogicznych.
Katarzyna Cieciura - Od 25 lat pracując w różnych typach szkół i środowiskach szkolnych, mierzę się z problemami współczesnej oświaty. Przez kilka lat byłam związana ze szkołą waldorfską, która pchnęła mnie do zmiany myślenia o systemie edukacji i przełamała we mnie dotychczasowe schematy. Zdobywałam doświadczenie na praktykach zagranicznych oraz jako dyrektor eksperymentalnej szkoły. Od jedenastu lat mam przyjemność tworzyć szkołę od podstaw, pełniąc rolę dyrektora. Dzięki niezwykłym ludziom udało mi się stworzyć miejsce oparte na relacjach i wzajemnym szacunku. Przekonałam się, że szkoła to nie budynek, ale ludzie, którzy ją tworzą. Poszukując najskuteczniejszych rozwiązań dydaktyczno –wychowawczych opracowałam autorską metodę edutorów, którą próbuję wdrożyć na wszystkich poziomach edukacji. Wciąż szukam, eksperymentuję, zmieniam i tworzę na nowo. Przyłączając się do ruchu Budzących Się Szkół, utwierdziłam się w przekonaniu, że obrany wiele lat temu kierunek myślenia jest słuszny i należy zarażać nim innych.
Pobierz program w dobrej jakości
Pobierz program konferencji w PDF
dr Marzena Żylińska - inicjatorka Budzącej się Szkoły, zajmuje się metodyką, pod szyldem Edukatorium prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli. Przez wiele lat kształciła przyszłych nauczycieli. Zajmuje się również tworzeniem materiałów dydaktycznych, które umożliwiają odejście od metod podawczych i przejście do kultury uczenia się. Marzy o szkołach, do których i uczniowie i nauczyciele będą chodzić z radością. Wierzy, że wszystko jest możliwe, o ile sami uwierzymy, że mamy wpływ na to, jak wygląda świat wokół nas. Autorka książek: "Między podręcznikiem a internetem", "Neurodydaktyka", cyklu książek dla małych i dużych czytelników: "Życie to nie wyścigi", "Między kijem a marchewką", "A co za to dostanę" i "Szkoła na miarę szyta". W 2019 roku pod jej redakcją ukazały się "Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się".
Ola Wańczyk - Twórczyni treści edukacyjnych, warsztatowiec, nauczycielka. Ukończyła biofizykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Zdobyła doświadczenie nauczyciela i wychowawcy, prowadząc grupy uczniów w dwujęzycznej szkole Wieliczka Montessori School. Absolwentka kursu AMI 4-6 Assistants Course. Obecnie redaktorka platformy edukacyjnej Szkoły w Chmurze oraz eksploratorka w Grupie Badawczej. To, co najbardziej chce wnieść do edukacji to akceptację, szacunek i radość. W życiu prywatnym ceni zwykły dzień z książką, jogą i spacerem. Mama dwójki żwawych chłopców, mieszkanka górskiej chatki.
Gabriela Wróbel – dyrektor Miejskiego Zespołu Szkół nr 1 w Krośnie, nauczycielka języka polskiego,
wiedzy o społeczeństwie i doradztwa zawodowego; absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w
Krakowie; pasjonatka języka polskiego i niekonwencjonalnych metod nauczania, pragnie tworzyć
szkołę, w której liczą się relacje; prywatnie żona i mama trójki dzieci.
Magdalena Sierocka - od 21 lat nauczycielka języka angielskiego w publicznej szkole podstawowej w Warszawie, należącej od wielu lat do ruchu Budzących się Szkół. Uczy klasy od zerówki do ósmej, ustala tylko jedną ocenę wyrażoną stopniem w ciągu roku szkolnego. Dzieli się doświadczeniem, jakim jest relacja z uczniami i uczennicami oparta nie na nagrodach i karach, a na mocy niewartościującej uwagi podczas organizowanych przez nią procesów rozwojowych dla nauczycieli
Anna Sowińska - Prezes Fundacji Plandaltoński.pl, konsultant daltoński Centrum Edukacji Daltońskiej, wieloletni nauczyciel dyplomowany edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, edukator, terapeuta zajęciowy, animator pedagogiki zabawy.
Robert Sowiński - Założyciel i redaktor portalu plandaltonski.pl, Przewodniczący Rady Fundacji Plandaltoński.pl. Właściciel Wydawnictwa SOR-MAN, które od 2011 roku wydało już 7 pozycji nt. planu daltońskiego, od których zaczął się renesans tego nurtu w Polsce.
Anna Szulc - nauczycielka matematyki z wieloletnim stażem, ucząca w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Wielkiego w Zduńskiej Woli, mediator społeczny, tutor, laureatka Konkursu im. Joanny Kubiak Nauczyciel Mediator. Autorka książki "Nowa Szkoła". Pomysłodawczyni i organizatorka Konferencji EMPATYCZNA EDUKACJA => EMPATYCZNA POLSKA. W swojej pracy wykorzystuje metodę Porozumienia bez Przemocy (NVC) oraz badania z dziedziny neurobiologii. Uczestniczka ruchu oddolnych działań „Szkoły w Drodze” mających na celu ulepszenie polskiej edukacji. Współtwórczyni Statutu Nieumarłego. Prywatnie żona, matka trójki dzieci.